اخبار > در دوران پیروزی انقلاب، خواص و عوام ما همه "خواص" بودند.
سه شنبه ٢٨ ارديبهشت ١٤٠٠
‹‹ إنَّ الُحُسَین مِصباحُ الهُدی وَ سَفینهُ النِّجاه ›› *‹‹ به سايت بچه هاي مسجد دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان خوش آمدید›*
اخبار > در دوران پیروزی انقلاب، خواص و عوام ما همه "خواص" بودند.
 


  چاپ        ارسال به دوست

شباهت ها و تفاوت های انقلاب اسلامی و حکومت امیرالمؤمنین(ع)

در دوران پیروزی انقلاب، خواص و عوام ما همه "خواص" بودند.

مصاحبه اختصاصی محراب نیوز با حجت ‏السلام ‏والمسلمین ‏مهدی ‏طائب

انقلاب اسلامی ما که امسال سی و پنجمین سالگرد خود را سپری می کند به اعتقاد بسیاری از کارشناسان به دوران خلافت و حکومت امام علی (ع)‌ شباهت داشته و البته تفاوت هایی نیز با این دوره تاریخی دارد که در گفتگو با حجت الاسلام مهدی طائب مسئول قرارگاه عمار به بررسی آن پرداخته ایم.

حجت ‏السلام ‏والمسلمین ‏مهدی ‏طائب، تحلیلگر سیاسی، محقق و پژوهشگر تاریخ اسلام، مدرس حوزه و دانشگاه و مسئول قرارگاه عمار است. این قرارگاه پس از فتنه 88 برای مقابله با جنگ نرم دشمن تشکیل شد.

-جناب طائب دوران انقلاب ما و قیام مردم به رهبری امام خمینی(ره)‌ چه شباهت هایی با زمان حکومت امام علی(ع) دارد؟

ما باید در شباهت ها به دنبال اهداف برویم؛ یعنی امیرالمومنین (ع)‌ هدفشان از اینکه آن ریاست و حکومت را پذیرفتند چه بوده است؟ حضرت فرمودند من حکومت را قبول کردم تا بتوانم حقی را زنده کنم و باطلی را بمیرانم و بتوانم جهان را در اختیار صالحین قرار دهم. در حقیقت تا آنجا که امکان دارد باید جهان در اختیار صالحین باشد و علتش این است که صالحین عملشان صالح است و عمل صالح است که برای مردم سعادت می آورد و مدینه فاضله ایجاد می کند. خود حضرت از صالحین بودند بنابراین هدفشان این بود که صلاح و رستگاری برای مردم به وجود آید.

هدف جمهوری اسلامی و نظام اسلامی نیز دقیقا عین این هدف است. شاگرد این مکتب امام راحل بودند که آمدند پرچم داری و مردم را هدایت کردند و انقلاب اسلامی با پرچم داری ایشان به پیروزی رسید، پس انقلاب ما و دوران حکومت امام علی (ع)‌یک هدف مشترک داشته که همان نشان دادن راه سعادت به مردم و رستگاری آن ها بوده است.

تفاوت ها چطور؟

این دو دوره یک وجه فرق بسیار بزرگی با هم دارد و آن اینکه کسانی که امیرالمؤمنین (ع) با آن ها کار می کرد تا این هدف را محقق کند تعداد محدودی بودند؛ یعنی در حقیقت این خواصی که باید دور و اطراف حضرت (ع)‌ جمع می شدند و به ایشان کمک می کردند تا حضرت بتواند به این هدف برسد افراد اندکی بودند. نمونه اش سه جنگی بود که برای حضرت ایجاد کردند جنگ جمل، جنگ صفین و جنگ نهروان، تقریبا دست حضرت از نیروهایی که طرفدار حکومت صالحین و حکومت رستگاری بودند خالی کرد. در این میان هم کسانی بودند که طلب دنیا و پست و مقام و منصب را داشتند. به همین جهت وقتی حضرت یاوران خودشان را از دست دادند تنها شدند و یک جوری ادامه حکومت میسر نبود لذا طی حدودا 5 سال در حقیقت طومار این حکومت بسته و جمع شد.

ببینید وقتی امیرالمومنین (ع) در مسجد مرکزی کوفه که پایتخت حاکمیت حضرت بود شهید می شود و مورد اصابت شمشیر قرار می گیرند این نشان می دهد که دست حضرت چقدر از نیرو خالی بوده است؛ یعنی در مسجد مرکزی شهر حضرت طرفدار شدید و فداکار بزرگی نداشته که وقتی حضرت در محراب آن مسجد نماز می خواند از ایشان دفاع کند یا پشت سر حضرت بایستد.

ما نمی خواهیم بگوییم که حضرت برای خودشان نگهبان بگذارند؛ چون هیچ مأمور الهی برای خودش نگهبان نمی گذارد بلکه این مردم هستند که وقتی می دانند این فرد یک فرد الهی است موظفند از او حفاظت کنند تا او بتواند مأموریتش را انجام دهد. پیامبر اکرم (ص) خودشان نگهبان نداشتند ولی پیروان ایشان و علی الخصوص امیرالمؤمنین (ع) از حضرت حفاظت می کنند تا حضرت بتواند دین اسلام را ترویج نمایند.

امیرالمؤمنین (ع) آنقدر توانمندی شان بالا بود که کسی نمی توانست ایشان را ترور کند ولی در موقع نماز غرق در خداست و وظیفه مسلمانان است که از ایشان دفاع کنند ولی می بینیم که هیچ کس در کوفه از ایشان دفاع نکرد و ایشان تنها ماندند.

آن دوران دور و اطراف حضرت خالی شد ولی برخلاف زمان امیرالمؤمنین (ع) زمان امام خمینی (ره) و دوران پیروزی انقلاب خواص و عوام ما همه خواص بودند و همه از امام و اندیشه های او حمایت کردند و همه نسبت به محتوا آن حرکت اعتقاد داشتند. به همین جهت این حکومت از پای نمی افتد و هیچ وقت هم افتادنی نیست برای اینکه محافظ دارد و محافظش توده های مردم هستند.

دشمنان بارها نقشه ترور امام خمینی (ره)‌ را کشیدند یعنی همان نقشه ای که دشمنان برای امیرالمؤمنین (ع) هم ریختند، برای امام داشتند؛ اما ما می بینیم که در اینجا توده های مردم خواص و عوام ما، همه دست به دست هم دادند و از امام راحل حفاظت کردند تا ایشان بتوانند رسالت خود را به خوبی انجام دهند.

الان هم همین توده های مردم ما پشت سر مقام معظم رهبری ایستاده اند و از ایشان حمایت می کنند تا ایشان بتواند کشور را در مسیر رستگاری هدایت کنند. چون خواص و عوام ما همه پای کار هستند و این نظام صالح را می خواهند به همین جهت ادامه پیدا کرده است.

از سوی دیگر شهدای انقلاب ما با شهدای دوره امیرالمؤمنین قابل قیاس نیستند. ما شهدای بیشتری از زمان امیرالمؤمنین (ع) داده ایم. ترور شده های زمان امام علی (ع) تعداد اندکی بودند ولی ما در راه انقلاب 17 هزار شهید ترور دادیم ولی با این وجود این انقلاب آنقدر حامی داشته و دارد که با وجود همه این ترورها باز هم انقلاب ما پابرجا ماند و پابرجا خواهد ماند. در واقع این نظام صالح که حضرت علی (ع) می خواستند مورد پذیرش اندکی در زمان خلافت ایشان قرار گرفت، ولی انقلاب امام خمینی (ره)‌ الان مورد پذیرش اکثریت جامعه ماست.

این تفاوت انقلاب ما با زمان حضرت علی است و این وجه تفاوتی است که الان حکومت ما دوام پیدا کرده امام دوام حاکمیت امیرالمؤمنین به این اندازه نبود.

شما فکر می کنید رمز موفقیت انقلاب ما و دوام آن تا به امروز چه بوده است؟

انقلاب ما پابرجا ماند چون ریشه در محبت مردم به خدا و محبت مردم به آل رسول (ص)‌ و اهل بیت (ع)‌ دارد و محبت چیزی است که با شمشیر قابل سر بریدن نیست. این محبتی که در دل مردم از انقلاب است با کشته شدن او کشته نمی شود، چون انقلابمان ریشه در اسلام و محبت اهل بیت دارد و هیچ کس نیست که در دنیا این موضوع را انکار کند. انقلاب ایران ناشی از محرم و عاشورا است و محرم برای این مردم نماد عشق است. مردم ما به اسلام و پیامبر و ائمه عشق می ورزند و چون این انقلاب ناشی از این فرهنگ است هرگز  در دل مردم بیرون نمی رود و آن انقلابی پایدار است که عاشق داشته باشد لذا می بینید مردم ما وقتی در فتنه 88 قرار می گیرند آن مهره های پنهان و میلیاردها دلاری که دشمنان انقلاب خرج کرده بودند و نقشه های آنها را نقش بر آب کردند. این حرکت ناشی از ظهور و بروز دشمن در روز عاشورا است، مردم وقتی دیدند در روز عاشورا به ائمه و انقلاب توهین شده است 9 دی دور هم جمع شدند و آتش این فتنه را خاموش کردند. در فتنه 88 مهم‌ ترین چیزی که توسط دشمنان نشانه گرفته شده بود، ماهیت نظام مقدس جمهوری اسلامی بود که با خلق حماسه نهم دی ماه دشمنان از رسیدن به اهداف پلید خود ناکام ماندند؛ در واقع فتنه 88 طرحی برنامه ‌ریزی شده از سوی دشمن برای براندازی انقلاب بود که با درایت و بصیرت ملت بیدار و رهبری حکیمانه مقام معظم رهبری نقش بر آب شد. قطعا دشمنان قسم خورده انقلاب، اسلام، امام و رهبری باید این ملت را شناخته باشند، این ملت تا آخرین قطره‌ خون خود پای آرمان‌های امام، رهبری و شهدا ایستاده‌ اند و در حقیقت عقل مردم ما عاشق نشده است بلکه عشق مردم ما عاقل است و موقعی که عشق عاقل باشد هیچ سدی نمی تواند راهش را ببنید.

به عنوان سئوال پایانی چند سالیست که در کشورها شاهد بروز و ظهور بیداری اسلامی هستم که دستاوردهای زیادی را در سراسر دنیا داشته است اما چرا حرکت بیداری اسلامی در برخی کشورهای عربی ثمراتی چون انقلاب اسلامی ما را به همراه نداشته است؟

ببنید ما در این بیداری اسلامی دو وجه داریم؛ وجه اول شکستن کمر طاغوتی ها بوده است و وجه دوم استقرار نظام عدل. چیزی که در این بیداری رخ می دهد شکستن این طاغوت هاست شکستن این طاغوت ها خیلی زمان می برد و کشورهایی که بیداری اسلامی را شروع کرده اند تا مدت ها درگیر شکستن این رژیم های طاغوت هستند و تا نتوانند این طاغوت ها را در هم بشکنند نمی توانند نظام عدل را مستقر کنند و برای اینکه بتوانند این نظام عدل را حاکم کنند باید توجه داشته باشند که نباید از یک طاغوتی نجات پیدا نکنند و گرفتار یک طاغوتی دیگر شوند بلکه باید برای داشتن یک رهبر واحد به وحدت بیشتر برسند.

در طول تاریخ امت ‌ها و مردم مسلمان جهان طالب خوبی و نجات بودند؛ اما گرفتار حاکمانی شدند که آن ‌ها را مجبور به ضرر و زیان کردند. انسان‌هایی هم وجود دارند که معتقد هستند اما تحت سیطره حاکمیت کشورشان قرار گرفته ‌اند و علت زیر سلطه بودن آن‌ ها، این است که نمی ‌دانند حاکمیت کشورشان بد عمل می‌کند و نسبت به حاکم کشور خود فاقد بصیرت هستند  و افرادی که بازی حاکمان سلطه‌ طلب خود را می‌ خورند فردشناس نیستند و به اعتقاد من با این روند معضل بزرگ جوامع اسلامی بی‌ بصیرتی مردم است.

ببنید در کشور ما رژیم پهلوی ۳۵ سال حکومت کرد در حالی که مردم این کشور شیعه و مسلمان بودند اما مردم چشم خود را بر روی خیانت‌ های شاه معدوم بسته بودند تا امام‌خمینی(ره) در کشور ایران چشم مردم را بر روی خیانت‌ های رژیم طاغوت باز کرد و به آنان بصیرت داد و این حرکت امام‌خمینی (ره) در کشورمان نوعی بیداری اسلامی بود. مردم ایران از همان دوران، ضدصهیونیست بودند اما نمی‌دانستند شاه معدوم با صهیونیست‌‌ها هم کاسه است که امام‌خمینی(ره) این بصیرت را به مردم داد.

در حقیقت تبعیت از رهبری در همه حرکت های جهان دیده می شود منتهی داستان این است که اینها به وجود یک رهبر اعتقاد دارند ولی هنوز نتوانسته اند یک رهبر واحد برای خود پیدا کنند و اگر این ها بیاند و با من مشورت کنند به ان ها می گویم که مقام معظم رهبری می تواند همه اینها را رهبری کند به شرط اینکه از ملیت گرایی فاصله بگیرند.

*مصاحبه از زهرا کریمی

 


٠٩:٥٤ - چهارشنبه ٢٣ بهمن ١٣٩٢    /    عدد : ٣٤٣٩٠٣    /    تعداد نمایش : ٧٨٦


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج




ساعت
اوقات شرعی